Publicat per

Entrega Parcial PAC 1-Disseny centrar en les persones

Per a aquesta primera activitat he triat la parada de tren de Renfe Fabra i Puig, anteriorment coneguda com a Sant Andreu Arenal. Aquesta estació està situada al barri de Sant Andreu de Barcelona, al costat l’Avinguda Meridiana.

He escollit aquest espai, ja que és pròxim a on visc i em permet desplaçar-me còmodament i sense problemes per a fer qualsevol observació de l’estació. Quan vull anar a visitar als meus pares al poble, em moc en tren i, per tant, em converteixo en usuària d’aquesta estació i els seus serveis, per la qual cosa, hi ha èpoques en les quals freqüento bastant aquest espai que treballaré. Cal destacar també, que la principal raó per la qual he escollit aquest espai, és que té moltes mancances importants les quals comentaré en aquesta entrega parcial.

Aquesta estació de trens és un nexe molt important en el transport públic de Barcelona, ja que la seva ubicació és clau: facilita la connexió amb altres mitjans de transport com taxis, metro, autobusos urbans i interurbans, mantenint-la com una opció essencial per als desplaçaments dins i fora de la ciutat. L’espai té interacció entre persones, com ara la venda de bitllets a la taquilla, i objectes digitals, com ara les màquines per a comprar bitllets o les màquines validadores d’aquests per a accedir a les andanes. Aquestes últimes estan habilitades per a accedir amb la targeta física o digital, disponibles en telèfons intel·ligents.

Tanmateix, aquesta estació presenta diverses mancances significatives, destacant principalment la seva falta en l’accessibilitat. No compleix amb les normatives d’aquesta. No hi ha ascensors i només hi ha escales mecàniques per a pujar de les andanes. Hi ha un total de dues andanes amb 4 vies de circulació, i cada andana té unes escales de vianants i una escala mecànica, tal com he comentat abans, per a pujar i sortir de l’estació. Cal mencionar que, en moltes ocasions, aquestes escales mecàniques estan fora de servei i revisant les crítiques a les xarxes socials he pogut veure un munt de queixes entorn d’aquesta estació i la seva accessibilitat. Les escales de vianants són molt estretes i en hores punta o si coincideixen diversos trens, s’hi generen taps en els accessos de les andanes. Tot això que esmento, dificulta l’accés per a persones amb mobilitat reduïda així com molta incomoditat per als usuaris que fan ús d’aquest espai i servei.

A més a més, se li suma que l’estació té una il·luminació deficient, sobretot a les andanes, una manca de bancs i un mal aprofitament de l’espai disponible. La megafonia també és irregular, dificultant la comunicació clara entre el personal i passatgers. Totes aquestes deficiències en la infraestructura impacten negativament en l’experiència dels usuaris i usuàries, i a la vegada fan d’aquest espai un espai interessant de cara a treballar en aquesta assignatura!

Fotografies de l’espai escollit i els seus elements descrits:

Plànol de l’espai:

Plànol de l’estació trobat a la xarxa:

Vídeo accedint a l’andana:

Debat1el Entrega Parcial PAC 1-Disseny centrar en les persones

1. Romualdo Gondomar Miñana says:

Hola Judit, has fet una bona elecció de l’espai relacionat amb el transport i has descrit l’activitat i alguns dispositius relacionats. Les imatges són de tipus general i cal complementar-les amb objectes concrets, tal com fas amb algunes màquines. Els plànols aporten informació de la distribució amb indicacions que són rellevants per l’exercici. Però també et recomano que prenguis les dimensions de les zones en què estàs interessada.
    Salutacions.
    Romualdo Gondomar